+370 5 277 0626
+370 5 277 0736

rastine@vieversys.vilnius.lm.lt

Žirmūnų g. 89, Vilnius

Vilniaus miesto savivaldybės biudžetinė įstaiga, duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 190020815.

  

„Bitučių“ grupės (2-3 metai)

 

Problema/aktualumas Matematinį mąstymą ugdyti svarbu nuo pat ankstyvojo amžiaus. Vaiko pažintis su įvairiomis linijomis per pojūčius ir judėjimą tyrinėjant, eksperimentuojant padės pažinti vaiką supantį pasaulį. Itin svarbi yra vaiko saviraiška per piešinius, juose atsirandančios linijos, figūros. Pasiekimų apraše 3 žingsnyje vaikas: skiria skirtingų formų linijas, supranta ir pradeda vartoti linijų formą, storį, ilgį, kryptį nusakančius žodžius.

Uždaviniai Sieksime, kad vaikas:

  • skirtų skirtingų formų linijas;
  • suprastų ir pradėtų vartoti linijų formą, storį, ilgį, kryptį nusakančius žodžius;
  • pastebėtų, atpažintų linijas kasdienėje aplinkoje;
  • gebėtų nukopijuoti, atkartoti linijas;
  • įsivaizduotų daiktus, kai matys tam tikros rūšies liniją;
  • emociškai reaguotų į įvairiomis priemonėmis išgaunamas linijas;
  • įsitrauktų į ugdomąją veiklą patirdamas pozityvias emocijas;
  • tyrinėtų informaciją įvairiais būdais ir taip gilintų supratimą apie linijų įvairovę.

Idėjos, veiklos

DOMĖJIMOSI SRITIMIS GRĮSTA INTRIGA. Stebuklingoje skrybėlėje vaikai randa spalvotas įvairaus ilgio šenilo vielutes, kurias įvairiai lanksto, jungia ir džiaugiasi…

I etapas. Linijos – kelias

  • Įvairios veiklos su virvėmis, fiziškai pajuntant liniją: eis, bėgs, įveiks kliūtis…
  • Virvės kelias. Vaikai įsikibę į virvę pagal pateiktą schemą keliauja. Baigus eiti, virvė nuleidžiama ant žemės.
  • Iš akmenukų ar naudojant kitas priemones padaromas norimos formos takas ir vaikai lėtai, atsargiai keliaus tuo taku. Kaskart įvardysime liniją, kuri atsiras vaiko veikloje.
  • Žaidimas „Einu keliu ir pamatau…Ką?“. Keliaudamas pamato kažkokį žaislą ir pasako, kas tai.
  • Ėjimas įvairiomis linijomis, sudėliotomis iš įvairios faktūros medžiagų.
  • Ėjimas pojūčių takeliu bandant užsimerkti.
  • Keliavimas keliais iš gamtinės medžiagos.
  • Iš spalvotų juostų dėlios kelius ir eis jais.
  • Keliai iš pieštukų, flomasterių, kaladėlių ar konstruktorių.
  • Kelio įveikimas, einant vienas paskui kitą tarp linijų, traukinuku.
  • Linijos iš lankų, šokant (lipant) iš vieno lanko į kitą.
  • Kelias iš siūlų, pririštų prie kėdžių. Eis nuo vieno galo iki kito.
  • Takas iš popieriaus lapų. Eis, lipdami nuo vieno lapo ant kito.
  • Dėlios kelius iš lazdų, pagaliukų, lapų. Kokiais keliais nueinu greičiausiai? Kuo eiti sunkiau (skirtingos medžiagos).
  • Judės susikibę nepaleidžiant rankų.
  • Iš poroloninių detalių ties kelią iki lobio ir eis juo.
  • Atsigulę padarys kelią.

II etapas. Linijos – vingiai

  • Su mašinėlėmis įveiks zigzago formos kelią ar važinės įsivaizduojamo miesto gatvėmis.
  • Įveiks užduotis su mažais žaisliukais, didaktiniais paveikslėliais, kai ant lapo nubrėžta linija (sugalvojame siužetą, kaip nuo vieno linijos galo eiti ir pasiekti kitą galą).
  • Užduotys, kuriose yra daugiau nubrėžta įvairių linijų. Vaikas jomis keliaus (pirštukais atspauduodami ant linijų), kol nueis nuo vieno linijos krašto iki kito.
  • Bandys kirpti nupieštą tiesią liniją popieriuje.
  • Dėlios linijas iš kaladėlių, sagų, gamtinės medžiagos.
  • Linijos iš tualetinio popieriaus, dėžučių, buteliukų (dėlios, kurs).
  • Atkartos liniją smėlyje, manų kruopų padėkle.
  • Ant tiesios linijos sudėlios mozaiką.
  • Linijos ant medžiagos, dėlios radinius.
  • Kiek reikės kaladėlių norimai linijai sudėti? O kiek konstruktorių?
  • Ant linijos dėlios daiktų seką.
  • Braižys linijas-takelius, kur eis gyvūnėliai, įvairios figūrėlės.
  • Idėja „Sraigė“- paryškins susuktą liniją.
  • Dangtelių kelias. Kiek reikės dangtelių?
  • Mašinėlėmis važiuos geometrinių formų (stačiakampio, kvadrato, apskritimo) keliais, suprasdami, kad ratu važiuoti lengviau, nei kampu pasukti mašiną.

III etapas. Linijos nuotraukose ir abstrakčiuose piešiniuose.

  • Atpažins linijas nuotraukose, abstrakčiuose piešiniuose.
  • Ras tą pačią liniją nuotraukoje ir sujungs.
  • Linijų paveikslėlius jungs su tas linijas turinčių daiktų nuotraukomis ar paveikslėliais.
  • Žiūrėdami į veidrodį, stebės plaukų linijas.

IV etapas. Linijos kūrybinėje veikloje.

  • Pieš linijas ant sienos pritvirtinto lapo.
  • Iškočios skirtingų spalvų linijas iš plastilino, modelino.
  • Važiuos su mašinėlėmis per lapą (patepus dažuose), paliekant linijas.
  • Ant nupieštų linijų lipdys plastilino gabaliukus.
  • Linijos – geometrinių figūrų kontūrai (kokios spalvos geometrinė figūra, tokį daiktą įdeda į vidų).
  • Medis iš linijų, ant jo dėlios ką tik sugalvos.
  • Klijai iš krakmolo pilami ant juodo popieriaus. Su pirštais braukys įvairias linijas.
  • Darys kelią iš rankų atspaudų. Kiek rankų atspaudų reikės keliui padaryti?
  • 2 linijos, ant kurių uždėtas popieriaus lapas – tiltas. Kas gali pereiti tiltu?
  • Susuks liniją – sraigė iš plastilino.
  • Linijų štampavimas.
  • Linijos ant įmaučių (ant jų atspauduos pirštukus, padažius į dažus).
  • Ieškos linijų ant medžiagos skiaučių ir jas paryškins su dažais.
  • Pieš linijas ant polietileno plėvelės.
  • Takas iš lipnios juostos – išbandys, kas limpa.
  • Daug tūtelių ir virvė – veria tūteles (susuktas popierius) ant virvės.
  • Štampuos įvairaus dydžio ir formų kempinėmis.
  • Darys kelią iš plastilino rutuliukų, juos dedant vieną prie kito.
  • Pasidarys rėmelį iš 4 linijų, jį sujungus.
  • Iš modelino lipdys rutuliukus, vers ant medinių iešmelių ir dėlios linijas.
  • Siūlų linijos.

Partneriai Tėvai.

Refleksija Pirmadienį ryto rate vaikus pasitiko kibirėlis, kuriame slėpėsi linijos. Pajudinus kibirėlį vaikai girdėjo garsą, kad ten kažkas yra. Sukurta intriga visus sudomino ir vaikai prašė pažiūrėti kas yra viduje. Vaikai susipažino su linijos sąvoka. Sužinojo, kad linija gali būti tiesi, „žiūrinti“ į viršų, apačią, skirtingus du šonus. Stebėjo, kad linija gali būti pasvirusi ir gulsčia. Vaikai sužinojo, kad linijos gali būti įvairiausių ilgių, storių. Stebėdami ir tyrinėdami kelias vaizdines priemones, kas yra linijos, tokios, kaip pieštukas, šinilo vielutės, vaikai pastebėjo, kad linija yra pirštas, vėliau prijungėme ir ištiestą ranką, tai taip pat linija. Taigi taip prasidėjo pažintis su linijomis. Vaikams pasiūlius pieštukus, kaip statybinę priemonę, buvo nutiestas kelias. Kai kurie vaikai sugalvojo, kad kelio tiesimui galima panaudoti ir kitas linijas, tai šinilo vielutes. O koks buvo susikaupimas ir atsakingumas mažųjų statybininkų. Kai kam norėjosi, kad pieštukų nosytės būtinai susiglaustų, teko taisyti ne kartą, bet pavyko. Ir žinoma kelią buvo įdomu išbandyti. Keliavome įvairiais būdais: po vieną, žengdami į priekį, o po to ir pristatomuoju žingsniu, vėliau keliavome susikibę už rankų su draugu. Sunkiausiai sekėsi keliauti pristatomuoju žingsniu, kai kam ir su draugu, teko sukti iš kelio nes drauge eiti nepavyko. Kitą dieną radome storas linijas (pailgus popieriaus lapus) taigi iš jų vėl tiesėme kelią. O juo eiti vaikams dar labiau patiko, tad sukome ir sukome ratus, kol kelias tiesiog sugriuvo. Sunkiausia užduotis ir statybinė kelio priemonė, pasirodo yra patys vaikai. Atsigulus ant grindų vis norėjosi judėti, kelti kojas ir niekaip tiesesnio vaikiško kelio nepavyko padaryti, kojytės vis kilo, juk keliu reikia eiti ar bėgti, tiesa? Išbandėme ir dar vieną linijos kelią – nutiestą lyną. Prie kėdučių buvo pririštas lynas, kurį įsikibę vaikai galėjo keliauti. Vaikai atrado, kad žaidžiant su šia linija, galima ir bėgti.

Į pažintį su linijomis traukėme ir žirkles. Kiekvienas vaikas gavo po lapą, ant kurio buvo nupiešta po tris tiesias linijas.

Viena labiausiai vaikams patikusių veiklų, buvo linijų piešimas guašu ir kitomis netikėtomis priemonėmis. Vaikai gavo užduotį nupiešti dvi linijas (kelią). O netikėtos piešimo priemonės buvo mašinėlių, traktorių ir keturačių modeliukai. Šių transporto priemonių ratus vaikai mirkė į guašą ir važinėjo ant lape nupiešto kelio. Šis piešimo būdas ir paliekamos linijos lape sukėlė daugelio vaikų nuostabą. O vėliau nusprendėme, kad visas transportas turi keliauti į plovyklą. Keli vaikai susidomėję stebėjo, kaip bėga vanduo. Uždavus vaikams klausimą ko prie vandens trūksta šioje plovykloje, viena mergaitė atsakė – muilo. Taigi plovykloje atsirado ir muilas. Švarų transportą liko nudžiovinti.

Linijas bandėme paslėpti ir po plastelinu. Vaikai gavo užduotį: ant lapo buvo nupieštos skirtingos linijos ir jie turėjo jas paslėpti po plastelino rutuliukais. Nustebino kai kurių vaikų kūrybiškumas ir susikaupimas, atliekant šią užduotį.

Su vaikais nagrinėjame ir pagrindines geometrines figūras – kvadratą (stačiakampį), trikampį ir apskritimą. Sužinojome, kad sujungus linijas galime gauti figūras. Gal iš pradžių ir sunku buvo įsiminti jų pavadinimus, bet savaites pabaigoje jau vaikai jas įvardija. Bandėme mašinomis apvažiuoti visas mums pažįstamas figūras. Kiekvienas galėjo pasakyti ant kurios figūros yra lengviausiai su mašina važiuoti. Išsiaiškinę, nusprendėm, kad apskritimu yra lengviausiai važiuoti mašina, nes nėra kampų. Kokių netikėčiausių figūrų vaikai pastebėjo namuose, aplinkoje. Jas iškirpo ir atnešė į darželį parodyti draugams. Per įvairius darbelius ir eksperimentus, susipažinome su figūromis, vaikams tai teikia džiaugsmą. Mūsų linijų ir figūrų paieškos vyko ir lauke. Kiekvienas gavęs lapelį su nupiešta figūra bandė surasti lauke. Buvome tikri detektyvai.

 Įtvirtinome įvairių linijų ir geometrinių figūrų (trikampio, keturkampio ir apskritimo) sąvokas, vaikams padėjo įvairios veiklos: žaidybinės, eksperimentavimo, meninės ir netikėtai rastos intrigos. Porą dienų lavinome rankų koordinaciją, su užduočių lapais, kuriuose reikėjo vedžioti įvairias linijas. Pieštuko spalvoms pasiekti stiklinaites sekėsi visai neblogai, o štai sudėtingesnės linijos dar “pakišo koją”. Bet nėra ko nusiminti, padirbėsime ir rezultatai bus džiuginantys. Visą savaitę toliau nagrinėjome, stebėjome ir kartojome, kartojome, kartojome, mūsų apskritimo žemėlapiuose (mąstymo žemėlapiai), prie geometrinių figūrų, atsiradusius realius daiktus ir netgi kai kuriuos vaikus. Vaikai mielai nagrinėja šiuos žemėlapius.

Vieną rytą ryto rate, atsirado labai daug apskritimų (metalinių dangtelių). Taigi vaikai kibo į darbą ir ėmė tiesti metalinius kelius. Puiki pagalba ir palengvinimas buvo grupėje esantis kilimas.

Lenktos spalvotos linijos nugulė į lapus ir vaikai, su pirštukų pagalba išryškino pačias gražiausias vaivorykštes. Negalėjome atsistebėti kai kurių vaikų susikaupimu ir kantrybe: dėliojo taškelius su didžiausia atsakomybe. Kai kam norėjosi greitesnio rezultato, bet juk dėl to vaivorykšte nėra prastesnė.

Rankytes lavinome, kai ant nupieštų linijų reikėjo išdėlioti pupeles ir makaronus. Užduotis nelengva, nes buvo labai smulkių detalių. Bet grupėje vyravo tokia tyla ir susikaupimas, kuris stebino. Vaikai sakė, kad jiems patinka pupos, makaronai yra žali (supraskime, neišvirti).

Džiaugiamės, kad per mėnesį, vykdant matematinį projektą apie linijas, vaikai mus stebino ne kartą. Bitučių grupės vaikai mums tik dar kartą įrodė, kad ir patys mažiausieji yra sumanūs, gudrūs ir imlūs. Vaikai sužinojo, kad linijos yra skirtingos, geba jas rasti ir atpažinti aplinkoje. Išmoko ir puikiai sugeba atskirti tris pagrindines geometrines figūras. Išmoko pasakyti, kad linija yra plona, stora, ilga, trumpa, gebėjo jas lyginti. Bandė kopijuoti, pratęsti, atkartoti, kurti sekas. Labiau įsitraukė į veiklas, daugiau atrado spontaniškų idėjų. Drąsiai kūrė, džiaugėsi kūrybiniu procesu. Džiaugiamės pavykusiu projektu.

 

 

Parengė mokytojos: Malvina ir Giedrė